Izvjestaj revizije opstine...
Извјештај о ревизији
Финансијског извјештаја Општине Прњавор
за период 01.01.-31.12.2005. године
Број: РВ071-06
Бања Лука, 03.01.2007.године
Извјештај Главног ревизора
Извршили смо ревизију финансијског извјештаја општине Прњавор (у даљем тексту:
Општина) за 2005. г. и усклађености значајних активности са законским и другим
прописима. За финансијски извјештај који је предмет ревизије, одговоран је начелник
Општине. Наша одговорност је да на основу обављене ревизије изразимо мишљење,
да ли финансијски извјештај одражава тачан и истинит приказ пословања током године
и стања на крају године и да ли је при томе поштована важећа законска регулатива.
Ревизију смо планирали и обавили на основу Закона о ревизији јавног сектора
Републике Српске, а у складу са INTOSAI стандардима ревизије и Стандардима
ревизије Републике Српске. Ови стандарди ревизије налажу нам да ревизију
планирамо и обавимо на начин који нам омогућава да се у разумној мјери увјеримо, да
финансијски извјештај, који је предмет ревизије, не садржи материјално значајне
грешке и да су значајне активности Општине, усклађене са важећим прописима.
Ревизија укључује испитивање доказа на бази провјере узорака, којима се поткрепљују
износи и информације објелодањене у финансијском извјештају.
Ревизија укључује оцјену примјене општеприхваћених рачуноводствених начела,
усвојених рачуноводствених стандарда, рачуноводствених процјена и донесених
одлука менаџмента Општине у ревидираном периоду.
Ревизија коју смо обавили, обезбјеђује разумну основу за изражавање нашег
мишљења о финансијском извјештају који је предмет ревизије и о усклађености
значајних активности са важећим прописима.
Kaкo је наведено у налазима под тачком 4.1 Извјештаја, постојећа организација и
функционисање система интерних контрола, са циљем обезбјеђења ефикасне заштите
имовине, адекватног и рационалног трошења буџетских средстава, спречавања и
откривања могућих грешака, тачног и потпуног евидентирања - не обезбјеђује у
потпуности досљедну примјену важећих прописа.
Попис, као основни облик унутрашњег надзора и контроле, у општини Прњавор, не
представља у потпуности подлогу за приказ имовинских позиција, јер није у свим
сегментима проведен у складу са Законом о рачуноводству и Правилником о начину и
роковима вршења пописа и усклађивања књиговодственог са стварним стањем, како
је наведено под тачком 4.1.3 овог Извјештаја.
Набавке нису у потпуности вршене у складу са прописаним правилима, условима и
процедурама из Закона о поступку набавке робе, услуга и уступању радова и нису у
функцији ефикасног управљања буџетским средствима, што је приказано под тачком
4.1.4 овог Извјештаја.
Како је описано под тачком 4.2.2 Извјештаја, исказане позиције биланса успјеха,
одступају од стварног извршења, јер су: приказани расходи за 2005.г., у билансима
успјеха - прецијењени за износ од најмање 588.020 КМ (за 330.020 КМ, који
представља стална средства у припреми и за 258.000 КМ за колико су текући грантови
приказани у већем износу од стварног) и подцијенјени најмање за износ од 190.633 КМ
(за дио који је евидентиран у оквиру разграничења: у оквиру средстава за одржавање
путева 95.443 КМ и у оквиру средстава за заједничку комуналну потрошњу још 95.195
КМ).
Како је описано под тачком 4.2.2 овог Извјештаја, извршење буџета према Извјештају
Општине, одступа од стварног извршења, јер је буџетска потрошња у Извјештају о
извршењу буџета Општине за 2005.г., исказана у већем износу од стварне за 356.956
КМ (за бруто плате и накнаде 9.719 КМ, за текуће помоћи 329.934 КМ и за трошкове
камата 17.303 КМ) и у мањем износу од стварне за 3.223.236 КМ (за трошкове
материјала и услуга у износу од 147.597 КМ, за капиталне помоћи 10.385 КМ,
капиталне грантове 20.000 КМ и набавку сталних средстава у износу од 3.045.254 КМ),
а већа буџетска потрошња, у односу на план, извршена је у износу од 3.324.807 КМ,
(на позицијама: трошкови комуналних услуга 76.738 КМ, трошкови текућег одржавања
64.747 КМ, помоћи другим нивоима власти 10.000 КМ, капиталне помоћи 10.385 КМ,
капиталне дознаке 20.000 КМ и за капитално инвестирање у стална средства у
власништву Општине 3.142.937 КМ) што такође, показују налази под тачком 4.2.2
Извјештаја.
Како је описано под тачком 4.3.2 овог Извјештаја:
Актива Општине Прњавор је у билансима стања, на дан 31.12.05.г. исказана као
подцијењена - најмање за износ од 162.730 КМ (потраживања за општинске накнаде
22.663 КМ и неевидентирана стална средства 140.067 КМ), прецијењена за износ од
1.872.693 КМ за евидентиране туђе станове и није извршена процјена и свођење на
фер вриједност евидентираних грађевинских објеката.
Због погрешне класификације, актива је прецијењена за износ од 1.204.583 КМ, за
колико су краткорочна разграничења у билансима стања исказана у већем износу од
стварног, а подцијењена за износ од 373.055 КМ, за колико су средства у припреми,
исказана у оквиру трошкова и краткорочних разграничења.
Краткорочне текуће обавезе су приказане у износу који је за 480.980 КМ (краткорочне
обавезе за 258.000 КМ и обавезе према добављачима за 222.980 КМ) већи од стварног
износа обавеза, а у оквиру дугорочних обавеза нису исказане обавезе за камате по
дугорочним кредитима у најмањем износу од 63.091 КМ.
Због погрешне класификације, краткорочне обавезе су исказанe веће у износу од
757.187 КМ, а дугорочне обавезе, мање за наведени износ по склопљеним Уговорима
о репрограму.
Извори средстава су исказани у мањем износу од стварног за 513.122 КМ (за
неевидентирана стална средства 140.067 КМ и за погрешно евидентирана стална
средства у припреми 373.055 КМ) и у већем износу од стварног за 1.872.693 КМ (који се
односи на изворе туђих станова).
Због погрешне класификације у рачуноводственим евиденцијама, нераспоређени
вишак прихода, је исказан у билансима стања Општине Прњавор, као вишак прихода
над расходима у износу од 113.017 КМ и као мањак прихода над расходима у износу од
6.986.229 КМ, након свих корекција за погрешна приказивања, стварно представља
мањак прихода над расходима у износу од 8.082.174 КМ.
Према нашем мишљењу, због ефеката исказаних у претходним пасусима, финансијски
извјештаји Општине Прњавор за 2005.г., по свим материјално значајним аспектима, не
приказују објективно и истинито имовинско и финансијско стање и извршење буџета
Општине, исти нису у потпуности сачињени у складу са рачуноводственим правилима
и стандардима, а активности општинских органа нису сасвим усклађене са законским
прописима и другим утврђеним оквирима.
Бања Лука, 03.01.2007. године Главни ревизор:
Бошко Чеко
Ostalo je ovdje da sada ne kopiram
http://www.gsr-rs.org/izvjestaji/2007/RI071-06.pdf